Medical card satu pilihan |
MEDICAL CARD COMPANY BUKAN INSURANS
Medical card company hanyalah OUTSOURCE kemudahan tuntutan bayaran perubatan (pesakit luar) kakitangan yang digunapakai oleh HR Department (Sumber Manusia) bagi memudahkan pentadbiran organisasi.
Medical card company hanyalah OUTSOURCE kemudahan tuntutan bayaran perubatan (pesakit luar) kakitangan yang digunapakai oleh HR Department (Sumber Manusia) bagi memudahkan pentadbiran organisasi.
Cuba imbas kembali..
ERA 80-90an - KLINIK PANEL
~Sekiranya MAK PAK anda kerja Petronas, MAS atau Bank~
Pihak majikan akan menyediakan BUKU KLINIK dan SENARAI KLINIK PANEL kpd kakitangan untuk kemudahan perubatan (pesakit luar) seperti demam,batuk & selesema.
Kakitangan akan mendapatkan kemudahan perubatan diklinik panel sahaja dan segala tuntutan dibuat oleh KLINIK kepada HR Department.
MASALAH.
Sistem Buku Klinik Panel yang ditadbir oleh HR Department mempunyai beberapa masalah seperti:
1. HR
- Beban kerja kakitangan HR
- Tuntutan perubatan yang banyak tetapi dalam jumlah yang kecil (bawah RM50)
- Sukar mendapatkan INFO Klinik bagi perlantikan klinik panel.
- Sukar menjangka kawasan tempat tinggal kakitangan.
- Perlu melantik kakitangan khas untuk membuat tuntutan perubatan.
2. Klinik swasta
- Lewat dapat bayaran.
- Sukar memasarkan perkhidmatan
- Setiap company panel mempunyai kaedah atau borang tuntutan yang berbeza serta melecehkan pihak doktor
MEDICAL CARD INSURANCE COMPANY.
Inisiatif yang dilakukan oleh Insurance Company bagi menyelesaikan masalah ini adalah dengan menawarkan perkhidmatan OUTSOURCE SETEMPAT bagi tuntutan perubatan PESAKIT LUAR bagi COMPANY di Malaysia dengan menawarkan :
1. Rangkaian klinik panel yang banyak diseluruh negara
2. Klinik Panel yang mempunyai Standard & piawaian yang terjamin.
3. Borang tuntutan yang Standard
4. Bayaran claim secara pukal dan pantas.
5. Penyata kira-kira yang lengkap.
6. KAKITANGAN DIBEKALKAN KAD
ERA 90an-kini
PERTUMBUHAN HOSPITAL SWASTA.
Bagi menyokong pertumbuhan Hospital Swasta.
Kemudahan MEDICAL CARD Perubatan (Pesakit Luar) Company juga memawarkan kemudahan perubatan HOSPITAL dengan LIMIT/HAD TERTENTU SETAHUN yang dipersetujui antara Syarikat Insurance & Company bagi kakitangan SEPANJANG PERKHIDMATAN mereka
Kesimpulan:
Kita seharusnya bersyukur dengan kemudahan perubatan majikan NAMUN janganlah terlalu selesa kerana ianya BUKAN SEGALA-GALANYA.
Kemudahan tersebut hanyalah untuk pesakit luar - itupun kerana KERAJAAN menetapkan supaya company perlu menawarkan perkhidmatan perubatan kepada kakitangan.
BERINGATLAH!!
Medical Card itu hanyalah untuk sakit pening saja..
kalau penyakit berat nak kena ward punyai HAD TERTENTU.
Jika penyakit itu terlalu lama dan kamu tak datang kerja..
Pasti HR akan memberhentikan kamu dan kemudahan Medical Card itu akan ditarik balik.
Lagipun SAMPAI BILA KITA BEKERJA DENGAN COMPANY TU.
Janganlah jadi melayu yang sentiasa berharap pada belas kasihan orang.
BERINGATLAH!!
ERA 80-90an - KLINIK PANEL
~Sekiranya MAK PAK anda kerja Petronas, MAS atau Bank~
Pihak majikan akan menyediakan BUKU KLINIK dan SENARAI KLINIK PANEL kpd kakitangan untuk kemudahan perubatan (pesakit luar) seperti demam,batuk & selesema.
Kakitangan akan mendapatkan kemudahan perubatan diklinik panel sahaja dan segala tuntutan dibuat oleh KLINIK kepada HR Department.
MASALAH.
Sistem Buku Klinik Panel yang ditadbir oleh HR Department mempunyai beberapa masalah seperti:
1. HR
- Beban kerja kakitangan HR
- Tuntutan perubatan yang banyak tetapi dalam jumlah yang kecil (bawah RM50)
- Sukar mendapatkan INFO Klinik bagi perlantikan klinik panel.
- Sukar menjangka kawasan tempat tinggal kakitangan.
- Perlu melantik kakitangan khas untuk membuat tuntutan perubatan.
2. Klinik swasta
- Lewat dapat bayaran.
- Sukar memasarkan perkhidmatan
- Setiap company panel mempunyai kaedah atau borang tuntutan yang berbeza serta melecehkan pihak doktor
MEDICAL CARD INSURANCE COMPANY.
Inisiatif yang dilakukan oleh Insurance Company bagi menyelesaikan masalah ini adalah dengan menawarkan perkhidmatan OUTSOURCE SETEMPAT bagi tuntutan perubatan PESAKIT LUAR bagi COMPANY di Malaysia dengan menawarkan :
1. Rangkaian klinik panel yang banyak diseluruh negara
2. Klinik Panel yang mempunyai Standard & piawaian yang terjamin.
3. Borang tuntutan yang Standard
4. Bayaran claim secara pukal dan pantas.
5. Penyata kira-kira yang lengkap.
6. KAKITANGAN DIBEKALKAN KAD
ERA 90an-kini
PERTUMBUHAN HOSPITAL SWASTA.
Bagi menyokong pertumbuhan Hospital Swasta.
Kemudahan MEDICAL CARD Perubatan (Pesakit Luar) Company juga memawarkan kemudahan perubatan HOSPITAL dengan LIMIT/HAD TERTENTU SETAHUN yang dipersetujui antara Syarikat Insurance & Company bagi kakitangan SEPANJANG PERKHIDMATAN mereka
Kesimpulan:
Kita seharusnya bersyukur dengan kemudahan perubatan majikan NAMUN janganlah terlalu selesa kerana ianya BUKAN SEGALA-GALANYA.
Kemudahan tersebut hanyalah untuk pesakit luar - itupun kerana KERAJAAN menetapkan supaya company perlu menawarkan perkhidmatan perubatan kepada kakitangan.
BERINGATLAH!!
Medical Card itu hanyalah untuk sakit pening saja..
kalau penyakit berat nak kena ward punyai HAD TERTENTU.
Jika penyakit itu terlalu lama dan kamu tak datang kerja..
Pasti HR akan memberhentikan kamu dan kemudahan Medical Card itu akan ditarik balik.
Lagipun SAMPAI BILA KITA BEKERJA DENGAN COMPANY TU.
Janganlah jadi melayu yang sentiasa berharap pada belas kasihan orang.
BERINGATLAH!!