Mencapai gred yang baik bukanlah kebimbangan utama anak anda...... - Nota Kewangan Islam

Info, tips dan khidmat nasihat Takaful, Harta Pusaka, Faraid & Kewangan Islam.


SESIAPA SAHAJA, DI MANA-MANA, PADA BILA-BILA MASA...

Mencapai gred yang baik bukanlah kebimbangan utama anak anda......


Tidak dinafikan pendidikan sememangnya mahal, dan dengan kos yang dijangka meningkat setiap tahun, cabaran kewangan yang dihadapi oleh ibu bapa bukanlah perkara kecil.

Pertimbangkan angka-angka ini. Ijazah perubatan untuk 5 tahun yang memerlukan RM510,000 pada hari ini boleh mencecah tujuh angka dalam masa 18 tahun akan datang¹. Dan ini adalah untuk pengajian dalam negara! Kelayakan konvensional lain juga memerlukan pelaburan yang amat besar. Kursus berkembar Kejuruteraan contohnya, dijangka meningkat hingga RM400,000²,³ dalam masa 18 tahun akan datang. Untuk pengajian di luar negara pula seperti di Amerika Syarikat, United Kingdom atau Australia, kosnya akan bertambah beberapa kali ganda pada tahap di mana kebanyakan ibu bapa sukar untuk mencapainya.

Bolehkah kita bergantung kepada bantuan kewangan apabila ia melibatkan jumlah yang  agak  besar? Sebagai ibu bapa kita berharap agar anak-anak kita berjaya didalam pengajian mereka tetapi   kecemerlangan akademik  sahaja tidak menjaminkan biasiswa. Pinjaman pendidikan boleh membantu, walau bagaimanapun graduan mungkin dibebani kos bayaran balik sebaik sahaja mereka tamat pengajian.

Seperti juga komitmen kewangan lain, cara terbaik untuk menyediakan pendidikan untuk anak anda adalah dengan bermula lebih awal dan menggunakan kaedah kewangan yang tepat. Pelan pendidikan takaful dicipta khusus untuk kepentingan anak anda. Disediakan dengan pelbagai manfaat kesihatan, perubatan dan hilang upaya, anda kini boleh membina dana pendidikan disertai dengan peluang pelaburan. Di samping itu, pelan ini akan terus dibayar bagi pihak anda sekiranya sesuatu yang tidak dijangka menimpa anda supaya pendidikan dan masa depan anak anda terjamin.

Pastikan simpanan anda sehebat masa depan anak anda. Untuk maklumat lanjut tentang pelan pendidikan takaful, hubungi 012-6727957 atau sila isi borang yang tertera di bawah untuk sebut harga PERCUMA hari ini!!

¹ Berdasarkan yuran kursus Perubatan Universiti Newcastle (cawangan Malaysia) termasuk kos sara hidup. Andaian kadar
inflasi tahunan: 5% setahun.; Tempoh kursus: 5 tahun; Negara pengajian: Malaysia.
² Sumber: Kementerian Pendidikan Tinggi. Andaian kadar tukaran: 1 Dolar AS = RM3.5.
³ Andaian kadar inflasi tahunan: 5%.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Back To Top