PROSES PENGUMPULAN HARTA SELEPAS KEMATIAN PEMILIK - Nota Kewangan Islam

Info, tips dan khidmat nasihat Takaful, Harta Pusaka, Faraid & Kewangan Islam.


SESIAPA SAHAJA, DI MANA-MANA, PADA BILA-BILA MASA...

PROSES PENGUMPULAN HARTA SELEPAS KEMATIAN PEMILIK

proses pengumpulan harta selepas kematian pemilik
Harta Beku 60 Billion

Hari ini, statistik menunjukkan nilai pusaka yang terbeku di Malaysia adalah sebanyak RM 66 billion. Daripada jumlah ini, 90 peratus daripadanya adalah hak milik orang Islam.

Jumlah ini bukanlah sesuatu yang sedikit. Sebaliknya, dengan jumlah ini jika dilaburkan dalam unit amanah atau simpanan, KADAR KEUNTUNGANNYA sahaja boleh membina 10 buah universiti dan para pelajarnya dapat belajar secara PERCUMA selama 20 tahun.
Tetapi hari ini, apa yang generasi kita lalui adalah terpaksa meminjam di sana sini untuk membolehkan mereka menyambung pelajaran. Ini dapat dilihat bahawa kerugian adalah berpihak kepada umat Islam secara keseluruhannya.

Oleh itu, suka untuk saya berkongsi salah satu cara bagi mereka yang LANGSUNG TIDAK MEMBUAT APA-APA perancangan ketika hidup, bagaimana warisnya dapat menguruskan pusaka arwah.

Adakah perlu untuk menguruskan pusaka arwah? Jawapannya ya. SANGAT PERLU. Kenapa? Kerana menurut agama Islam, ada tiga perkara yang perlu disegerakan selepas kematian seorang umat Islam iaitu:

1.  Mengebumikan jenazah.
2.  Membayarkan hutang si mati.
3.  Menguruskan pusaka arwah.


proses lama, senarai harta simati
1 saat mengubah segalanya

Kenapa diletakkan menguruskan pusaka sebagai perkara yang perlu disegerakan? Ini adalah kerana khuatir jika waris termakan harta yang bathil dan berlakunya kematian berlapis.
Antara tugas waris untuk proses pengumpulan harta adalah seperti berikut:

1.  Membuat senarai aset yang dimiliki oleh arwah. Ini adalah termasuk aset alih (tunai, barang kemas dan barang berharga lain) dan aset tak alih (hartanah).

2.  Setelah dibuat senarai aset, kenalpasti pemilikan aset. Sebagai contoh, ada sesetengah memiliki rumah dan tanah secara berkongsi. Sekiranya berkongsi, bermakna hanya bahagian arwah yang akan melalui proses pusaka.

3.  Waris juga perlu mengenalpasti aset yang masih memiliki hutang atau bercagar dengan pihak bank seperti rumah, tanah dan kenderaan. Jika ada, waris perlu menyemak dengan pihak bank sama ada arwah mempunyai takaful yang cukup untuk melangsaikan hutang aset-aset terbabit.

4.  Bagi aset tunai yang mempunyai penama seperti tabung haji dan kumpulan wang simpanan pekerja, asingkan senarai kerana aset ini tidak perlu melalui proses tuntutan pusaka. Tetapi sekiranya si mati tidak meletakkan penama bagi aset ini, ianya perlu melalui proses perolehan kuasa terlebih dahulu.

5.  Kemudian, jumlahkan semua aset si mati yang ada. Ini adalah sangat penting untuk mengenalpasti di manakah aset si mati akan diuruskan.

Bagi proses perolehan kuasa, terdapat tiga agensi yang berbeza untuk membuat tuntutan. Cukup sampai di sini dulu ya. Nanti kita sambung lagi dimanakah proses pengurusan pusaka boleh dilakukan.
Back To Top