JENIS-JENIS HIBAH YANG PERLU ANDA TAHU - Nota Kewangan Islam

Info, tips dan khidmat nasihat Takaful, Harta Pusaka, Faraid & Kewangan Islam.


SESIAPA SAHAJA, DI MANA-MANA, PADA BILA-BILA MASA...

JENIS-JENIS HIBAH YANG PERLU ANDA TAHU




Pewarisan pusaka adalah tajuk yang paling banyak disentuh sejak kebelakangan ini.

Sebenarnya, saya mahu mengajak  dan memberitahu bahawa ‘lets back to basic’ iaitu mengapa tujuan takaful pertama kalinya ditubuhkan. Ramai ingat, takaful adalah kad medikal itu sendiri. Walhal, pada asalnya takaful itu wujud untuk melindungi dua perkara penting sahaja;

(1) manfaat kematian

(2) manfaat lumpuh kekal.

Elaun hospital, kad medikal, limit tahunan, pendidikan, simpanan persaraan dan lain-lain sebenarnya adalah ‘rider’ atau manfaat tambahan kepada pelan asal.

Hari ini saya mahu menyentuh apakah jenis hibah yang anda perlu tahu.
  1. Hibah Biasa

  2. Hibah Amanah

  3. Hibah Bersyarat

1. Hibah Biasa
Hibah adalah hadiah. Hakikatnya, hibah adalah satu transaksi yang mudah. Ada pemberi, ada penerima dan ada barang (hadiah). Dalam konteks ini, pemilik harta mahu memberikan harta kepada seseorang. Harta itu mungkin dalam bentuk rumah, tanah-tanah atau ladang-ladang.

Sudah pasti, hibah adalah sesuatu yang perlu diberi dalam keadaan kedua-duanya masih hidup. Bagaimana hibah biasa ini dilakukan?

Mudah sangat. Contohnya, seorang bapa mempunyai tanah 10 ekar dan mahu memberikan kepada anaknya. Pergi sahaja pejabat tanah, tukar nama dalam geran.

Bapa telefon anak dan meminta pulang ke kampung.

“Ali (nama anak), bapak nak bagi kau tanah ini. Bapak nak hibahkan ke nama kau. Geran rumah ini sudah ada nama kau. Jadi tanah yang ada kelapa sawit ini dan rumah ini sebenarnya sudah milik kau. 

Aku tak ada nanti (meninggal dunia), ini bukan harta pusaka aku. Jadi, tidak perlu difaraidkan sebab nama rumah nama kau dah. Tetapi bapak nak duduk sini sampai bapak mati. Nak duduk mana lagi kalau tak rumah ini? Bapak minta tumpang di sini. Geran ini bapa simpan dulu.”

Ini adalah contoh hibah biasa.

Bapanya tinggal di situ sehingga hembusan nafas terakhir.

Kalau anak ‘jahat’ sedikit, bagaimana?

Anak rasa suka dapat tanah. Boleh jadi cagaran untuk dapatkan tunai. Boleh suntik modal pelaburan di tempat lain. Disebabkan geran itu ada di tangan bapanya, sukar untuk anak itu buat cagaran.

Dijadikan cerita, anak itu pergi ke Pejabat Tanah. Melaporkan bahawa geran hilang, dapatlah geran baru. Pergi ke bank untuk buat cagaran pinjaman modal RM500,000. Rupanya pelaburan itu adalah skim pelaburan cepat kaya. Hangus la duit tersebut. Pinjaman tidak dapat dibayar. Tanah dilelong beserta rumah. Bapanya terpaksa keluar dari rumah tersebut dan menyewa di tempat lain sehingga meninggal dunia.

Hibah begini (hibah biasa) memang ringkas. Tetapi risiko kalau penerima hibah itu tiada sikap bertimbang rasa maka kes di atas mungkin berlaku.

Hibah biasa untuk rumah, kereta atau tanah perlulah harta tersebut harta yang mutlak (sudah habis buat pinjaman, misalnya).


2. Hibah Amanah

Hibah biasa ada tiga perkara:
  1. Pemberi hibah.

  2. Penerima hibah.

  3. Barang hibah.
Tapi untuk Hibah Amanah ada empat perkara;
  1. Pemberi hibah.

  2. Pemegang Amanah.

  3. Penerima hibah.

  4. Barang hibah.
Bapaknya mahu memberi tanah dan rumah kepada anaknya. Disebabkan kalau diberi terus, anaknya akan gelap mata dan tidak pandai menguruskan harta tersebut – bapaknya tidak beri secara ‘direct’ atau terus kepada anaknya. Takut, anaknya jadi boros, tidak berhati perut dan rakus.

Menguruskan risiko tadi (kemungkinan tidak baik), bapaknya melantik seorang pemegang amanah yang dipercayai mampu memikul tanggungjawab besar ini. Bapaknya memilih seorang peguam dalam hal ini, nama peguam adalah Peguam Abu.

Bapaknya telah mengamanahkan Peguam Abu. Kalau berlaku kematian, harta itu akan dipegang amanah oleh Peguam Abu dan perlu menyerahkan kepada anaknya kelak.

Ini bukan menidakkan hak orang lain dalam faraid, tapi untuk merancang lebih baik kepada anaknya kelak.

3. Hibah Bersyarat

Hibah bersyarat adalah hibah yang khusus dan istimewa untuk takaful sahaja. Hibah bersyarat tidak boleh dilakukan untuk harta rumah, harta tunai, ladang-ladang atau kereta.

Hibah bersyarat juga perlu ada tiga perkara ini:
  1. Pemberi hibah iaitu pemunya sijil takaful.

  2. Penerima hibah iaitu penama, untuk tuntutan kematian.

  3. Barang hibah iaitu pampasan takaful.
Takaful keluarga (atau takaful nyawa) secara teorinya tidak mempunyai nilai tunai apabila pemunya sijil takaful itu hidup. Takaful akan menjadi barang hibah apabila berlakunya kematian – di sini barulah wujud barang hibah iaitu pampasan takaful itu sendiri.

Hibah Bersyarat mempunyai keistimewaan sendiri dalam Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA).

Hibah bersyarat adalah salah satu instrumen untuk harta pusaka, dimana keluarga boleh mendapatkan tunai dalam keadaan cepat berbanding pengurusan harta seperti rumah dan kereta. Akta itu sendiri, menjaminkan bahawa syarikat takaful perlu membayar dalam masa 60 hari.

Pilih instrumen hibah terbaik untuk pengurusan harta pusaka anda.

*Artikel Credit to Adib Yazid

Dapatkan buku "Praktis Hibah Di Malaysia" sekarang sementara stok masih ada.
Praktis Hibah Di Malaysia
Praktis Hibah Di Malaysia
Ingin mengetahui lebih lanjut tentang hal Hibah Takaful?


Isi borang sebut harga (Quotation) di bawah ini:-

Back To Top