Salah Faham Insurans dan Takaful - Nota Kewangan Islam

Info, tips dan khidmat nasihat Takaful, Harta Pusaka, Faraid & Kewangan Islam.


SESIAPA SAHAJA, DI MANA-MANA, PADA BILA-BILA MASA...

Salah Faham Insurans dan Takaful

takaful, insurance, islamic, syariah compliance
takaful - islamic insurance

Mengapa Salah Faham terjadi?

Satu sebab kerana sebelum adanya Investment Link, insurans takaful tradisional mengenakan tempoh matang. Apabila kita mengeluarkan duit sebelum tempoh matang, akan dikenakan faedah. Apabila sampai waktunya tempoh matang, duit yg patut kita terima akan ditolak dengan faedah. Jadi ramai yg ingat insurans/takaful tipu mereka. Dgn Investment Link Prudential BSN Takaful, tiada tempoh matang, duit boleh dikeluarkan pada bila-bila masa sahaja.(ada syarat mudah)

Jika tak sakit, rugilah saya bayar insurans tiap-tiap bulan

Anggapkan seperti Insurans takaful kereta. Kenapa kita ada insurans/takaful kereta, walaupun mungkin kita tak kan accident & duit tu rugi begitu sahaja. Tapi kita takut kalau terjadinya accident, supaya kerugian ditanggung oleh syarikat insurans takaful. Samalah, jika anda sakit atau kemalangan, mampukah anda bayar bil rawatan yg tinggi? Prudential BSN Takaful akan menanggung bil hospital anda jika anda €"warded€". Lebih bagus lagi, kami ada MEDICAL CARD, anda tidak perlu bayar-dulu-claim-kemudian. Tunjuk medical card di hospital panel kami, anda akan "warded" tanpa bayaran. Lebih bagus lagi, untuk jangka masa panjang, wang yg anda bayar setiap bulan, akan dilaburkan dan anda akan mendapat pulangannya .

Saya ada "coverage" oleh Majikan

Tahukah anda purata Kanser di Malaysia adalah 1 dalam 4 orang? Apabila kita didiognasis kanser, adakah majikan masih ingin kita bekerja dgn mereka? Jika bukan kanser, dengan kos hospitalize yang tinggi, adakah majikan akan menangguh keseluruhan kos? Adalah lebih baik sediakan payung sebelum hujan. Lagi-lagi jika anda adalah Penyara Keluarga, pasti anda ingin meninggalkan wang, bukannya hutang, betul kan?

Life Insurance Takaful akan membayar Manfaat Kematian, boleh digunakan untuk menyara isteri dan anak yang ditinggalkan, juga untuk tujuan membayar hutang jika ada. Tambahan pula, jika tunggu hingga bersara, kemungkinan tahap kesihatan pada masa itu akan menyebabkan tiada syarikat insurans takaful yg sanggup ambil risiko untuk insured anda. Premium juga menjadi sangat mahal apabila melewati umur 40 tahun.

Bagaimana pula dengan persoalan berkenaan unsur-unsur gharar (tidak ketentuan)?

Prudential BSN Takaful diawasi oleh Syariah Committee dan mengamalkan "Syariah Compliance". Dana Prudential BSN Takaful tidak bercampur dengan dana konvensional Prudential. Tidak perlu diragukan.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

101 Kaedah PENJIMATAN CUKAI
Ini Mendedahkan BagaimanaMENGURANGKAN CUKAI
ANDA SEHINGGA 100%!

ebook Bijak Cukai
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Back To Top