Biar Kami Bayar Kos Rawatan Hospital - Nota Kewangan Islam

Info, tips dan khidmat nasihat Takaful, Harta Pusaka, Faraid & Kewangan Islam.


SESIAPA SAHAJA, DI MANA-MANA, PADA BILA-BILA MASA...

Biar Kami Bayar Kos Rawatan Hospital


Pernahkah anda terfikir, sekiranya berlaku kecemasan di mana anda, pasangan atau anak anda, jatuh sakit atau ditimpa kemalangan, bagaimana anda menguruskan kecemasan itu? Apakah persediaan yang sudah anda lakukan?

BAGAIMANA KALAU ANDA PERLUKAN RAWATAN SEGERA?

Saya cuma nak mengingatkan anda yang penyakit dan kemalangan itu boleh berlaku bila-bila masa, tak kira usia. Walaupun hakikat ini pahit untuk ditelan, tapi saya terpaksa mengingatkan anda juga!

Dalam kehidupan sekarang, dengan kualiti udara dan air yang kotor, barang makanan & minuman yang penuh dengan bahan pengawet, sistem penternakan & perladangan yang penuh dengan penggunaan bahan kimia, tabiat buruk seperti merokok, tidak bersenam serta cara pemakanan yang tidak sihat dan berlemak, tidak hairanlah ramai orang mudah jatuh sakit hari ini, tak kira tua atau muda.

Mungkin selama ini anda menyangka, anda tidak perlu buat persediaan kerana semua itu tidak akan berlaku. Jika ia berlaku pun, anda menyangka anda boleh menanganinya dengan mudah. Hospital kerajaan berlambak, majikan pun ada. Kawan-kawan ramai, mereka pasti boleh tolong punya.

Saya bukan kata hospital kerajaan tak bagus. Cuma dalam keadaan di mana anda perlukan rawatan segera, hospital kerajaan MUNGKIN bukan satu pilihan yang baik kerana anda terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan rawatan. Paling malang sekali, jika anda diminta tunggu giliran 2-3 bulan untuk rawatan penyakit kritikal seperti kanser dan sebagainya. Maklum sajalah, hospital murah, berderet orang nak masuk sana, yang jauh lebih kritikal dari keadaan anda. Nak tak nak, terpaksa jugak bawak ke hospital swasta untuk dapatkan rawatan segera.

Kos perubatan di hospital swasta hari ini, sangat mahal terutamanya kos rawatan penyakit merbahaya. Kadangkala sampai boleh mencecah puluhan dan ratusan ribu ringgit. Dan apabila anda menghadapi masalah sedemikian rupa, saya pasti fikiran anda sendiri berkecamuk – mana nak cari duit sebanyak itu?


Nak meminjam dari bank, interestnya tinggi dan pinjamannya pula terhad. Nak pinjam dari kawan, setakat 100-200 mungkin boleh, tapi kalau dah berpuluh ribu, siapa yang sudi pinjam?Nak jual rumah dan kereta, itu sajalah harta yang ada, kalau dijual, terjejas pula kehidupan sedia ada. Nak mohon belas kasihan orang, belum tentu ada sesiapa yang sudi menolong, itu pun kalau masalah kita dapat perhatian orang. Kebanyakan orang buat tak tahu atau sekadar beri sikit sikit sahaja, sekadar dapat tampung keperluan asas sahaja. Nak minta bantuan badan kebajikan, mereka pun tak mampu nak beri banyak sebab banyak lagi permohonan lain yang perlu dibantu juga. Saya percaya, anda pasti pening kepala, bila menghadapi dilema sedemikian rupa!

Sebelum saya mula bercerita – Kalau ada orang tolong bayarkan kos perubatan hospital anda, anda suka tak? Duit deposit hospital, surat jaminan 24jam, bil perubatan hospital, semuanya saya tolong uruskan, anda suka tak?Kalau anda suka, baguslah kerana itulah khidmat saya. Kebanyakan orang sangka saya ini macam jual barang. Sebab tulah ramai yang buat tak tahu atau tak buat apa apa.

Renung-renungkanlah dan selamat beramal!! :)
 
 
Back To Top