8 Tips Panduan Mencari Insurans Takaful - Nota Kewangan Islam

Info, tips dan khidmat nasihat Takaful, Harta Pusaka, Faraid & Kewangan Islam.


SESIAPA SAHAJA, DI MANA-MANA, PADA BILA-BILA MASA...

8 Tips Panduan Mencari Insurans Takaful


Pelbagai syarikat ins/takaful

8 Tips panduan mencari ins/takaful.

Sedikit tips untuk anda yang berminat untuk mendapatkan Takaful/Insurans Hayat yang masih mencari-cari plan yang sesuai dengan keperluan dan bajet. Namun jangan biarkan MASA SIHAT berlalu sehingga tiba MASA SAKIT kerana mungkin disaat itu permohonan anda tidak lagi diterima.

1.Buat perbandingan kadar sumbangan/permium. Pastikan perbandingan dari segi kadar premium dan manfaat yang ditawarkan. Perbandingan perlulah setara. Biarlah kereta dengan kereta, bukan kereta dengan basikal.

2.Fahami perlindungan yang ditawarkan serta terma dan syarat. Pastikan anda memahami apa polisi ins/takaful anda tawarkan. Fahami juga terma dan syarat seperti pengecualian risiko.

3.Elakkan sebarang perlindungan yang tidak diperlukan. Beli apa yang anda perlu dan rasa berisiko tinggi dalam kehidupan anda bukan kerana anda terpengaruh dengan manfaat yang anda sendiri tidak faham.

4.Pastikan Ins/takaful hayat itu sesuai dengan anda. Kaji polisi yang dicadangkan oleh agen dan dapatkan penerangan satu persatu dan anda boleh membuat pemilihan manfaat tambahan yang sesuai untuk anda.

5.Fahami dan pastikan tarikh polisi berkuatkuasa, tempoh menunggu, pengecualian. Ini penting kerana sebelum tempoh berkuatkuasa anda tidak akan dapat membuat tuntutan terhadap ins/takaful tersebut. Fahami juga tentang pengecualian penyakit sedia ada.

6.Isikan borang dengan cermat. Pastikan anda fahami dan baca dengan teliti sebelum menurunkan tandatangan.

7.Baca polisi anda setelah menerimanya dan simpan dengan cermat. Cuba fahami apa yang tertulis dalam polisi dan pastikan anda tahu risiko apa yang dilindungi.

8.Paling PENTING!, kenali agent anda!. Pastikan keserasian anda berurusan dengannya. Merekalah yang anda cari bila anda nak buat sebarang tuntutan (claim) nanti.

Baca: Memilih Perlindungan Takaful

Back To Top