Jika Suami Isteri Beli Rumah Bersama - Nota Kewangan Islam

Info, tips dan khidmat nasihat Takaful, Harta Pusaka, Faraid & Kewangan Islam.


SESIAPA SAHAJA, DI MANA-MANA, PADA BILA-BILA MASA...

Jika Suami Isteri Beli Rumah Bersama

rumah joint nama
Jika salah seorang meninggal dunia apa kesannya?

SOALAN:


Saya dan suami ada membeli rumah dan meletakkan dua nama - nama suami dan nama saya. Pinjaman rumah atas nama saya. Bagaimana jika suami saya meninggal dunia dahulu?


JAWAPAN:

Bagi rumah yang atas dua nama, setiap pemilik secara langsung mempunyai hak milik sebanyak 50% seorang. Oleh itu apabila berlaku kematian pada salah seorang, maka bahagian pemilik yang telah meninggal dunia itu akan menjadi pusaka dan difaraidkan.

Jika hutang atas nama pemilik yang masih hidup, hutang tersebut akan terus dibayar oleh pemilik (penghutang) yang masih hidup walaupun 50% bahagian rumah tersebut telah ditukar kepada nama waris faraid pemilik yang telah meninggal dunia.
Jadi apa isunya di sini?

Isunya adalah 50% bahagian si suami tadi dah jadi harta pusaka. Maknanya 50% daripada rumah tersebut perlu melalui proses faraid. Jika suami masih ada parent, parent boleh tuntut hak mereka daripada bahagian faraid.

Bab duit bukan boleh buat main, RM10k pun orang dah gelap mata. Katakan parent suami tak nak lepas hak dan tuntut 50% bahagian mereka. Maka isteri perlu bayar RM250k (jika harga rumah rm500k) untuk memiliki rumah tersebut sepenuhnya.

persepsi vs realiti
Persepsi vs Realiti
Hati-hati

Mampu ke isteri nak bayar 250k cash, jarang org mampu. Kalau ada yg kata mertua mereka baik, ye mungkin baik. Tapi ada satu kajian dri UMK, 9/10 hal harta pusaka tidak berakhir dgn baik. Jadi berhati2.

Apa akan jadi jika parent tetap bekeras menuntut hak mereka?

Rumah tersebut perlu dijual. Isteri ambil bahagiannya. Bahagian suami di bahagi mengikut faraid. Maka tinggallah si balu dgn anak-anak tanpa rumah.

Apa yg kita perlu buat?

1) Tahu siapa waris isteri/suami kita.

2) Buat dokumen perancangan harta contohnya wasiat. 

3) Buat hibah rumah jika dah terbeli joint loan atau memang nk joint loan. 

4) Buat harta sepencarian

5) Suami ambil takaful hibah dan letak nama isteri dan begitu juga pada isteri, amik takaful hibah dan letak nama suami. Jumlah pampasan bersamaan harga rumah.

Sila baca artikel yang berkaitan di bawah:
Implikasi Satu Rumah Dua Nama

Rundingan Perancangan Harta? 

Isi form di bawah:-
Back To Top